söndag 2 december 2012

Förlusten av en förebilds berättlse...

Nu har kylan äntligen kommit till oss i mellansverige. Tyvärr så var den tvungen att ta med sig en enorm snöstorm också.
Det har kommit ca 50cm snö på två dagar och nu är det minus tjugo grader. Äntligen isar! Men de är många pölar som kommer bli väl isolerade och ta tid på sig att bygga isens tjocklek. Hoppas ni vidtar extra försiktighet närmaste tiden. Speciellt om ni bär ut på främmande vatten!
Isdubbar och flytoverall är kanon, men ha alltid med er ett rep så ni kan hjälpa er eller andra som åker igenom.

I söndags var det en stor händelse(tycker jag som sportfiskare iaf) i Bollnäs. Martin Falklind(fiskejournalen) och Christer Borg(älvräddarna) tog sig an scenen på kulturhuset. När jag kom dit runt 15 tiden så var det mingel, dvs man gick in och kollade om man kände någon och lullade fram och tillbaka vid entrén. Under minglet så hade Martin Falklind lite historier eller pyssel för barnen. Vilket är kanon, det är ju nästa generation som skall ta hand om(förhoppningsvis) våra sjöar och vattendrag. Sen är det ju som alla fiskare vet, skoj som tusan att dra lite fiskar!

Vid 1600 så började vi större barn få komma in och lyssna till våra "hjältar" eller förebilder kanske man skall kalla dem? Hur som helst så var det Christer Borg som tog scenen först efter liten presentation av Tommy Vestersund från Bollnäs kommun.
Christer tog upp mycket skrämmande saker om vattenkraften, saker som att fortum till exempel inte hade tillstånd för flera små(vissa uråldriga/nedlagda) kraftverk och de bara låg och förstörde naturen. Och att fortum gjorde, vad jag förstod det som, nästan allt för att INTE bygga fiskvägar förbi deras kraftstationer. Dock så är det väl så många giganter till företag fungerar, när de har ett koncept som genererar ENORMA summor pengar. Då vill de ha mer mer mer... Och tydligen var de väldigt tvära på att ens ge lite vika åt miljön i detta sammanhang. Skrämmande när de som verkligen har det bra ställt och resurser att tillgå, är de som bryr sig minst om det omkring sig.
Själv tyckte jag det lät förjävligt rent utsagt, så jag kommer köpa familje medlemskap i älvräddarna snarast!
Nu skall jag inte bara smutskasta fortum, för tydligen är det bara 3% av 2100 vattenkraftverk som vi har i Sverige som har fiskvägar. Och bara 0,1% som verkligen har sådana fiskvägar som verkligen fungerar hela tiden, vattenregleringar gör tydligen vissa fiskvägar obrukbara stundtals under dygnen om jag förstod Christer rätt.
Nu berättade Christer att fiskejournalen med Martin Falklind i täten lade ut frågor på nätet om det fanns NÅGON som kunde tipsa dem om något bolag som jobbade med vattenkraft, och verkligen skötte sig med fiskvägar och miljötänk.
De fann Tranås energi!
De var som om de hade fattat grejen med allt. Jag tror att de var de FÖRSTA någonsin som blev tilldelade ett diplom från älvräddarna! Det är respekt tycker jag, för älvräddarna är inte lite granskande av vattenkraftverk. Men de uppmanade oss att byta till Tranås energi av miljösjäl!
Jag och en till pratade med Christer efter hans föreläsning under bensträckarstunden. Och vi undrade om Tranås energi skulle få fler kunder än de kunde leverera sin rena ström till, hur skulle det fungera då?
Christer sa då att de köpte i sin tur så miljöklassad el som de i sin tur kunde hitta. Så inverkan på miljön blir ändå så liten som den kan bli(i detta sammanhang, såklart). Vilket var glädjande att höra, sen är det skoj att en "underdog" kan få så stor genomlagskraft till skillnad mot "jättarna".

Efter bensträckaren så var det Martin "The Main Event" Falkling som kom upp på scenen.
Då blev det som vi visste skulle hända.
Martin började prata på sitt härliga berättarspråk, och jag var tvungen att gå efter 10minuter!
Det var bokat julbord(långt innan jag visste om att det skulle bli föreläsning i Bollnäs). Jobbet hade bokat julbord och respektive fick följa så allt var ju bokat och betalt. Hade fixat med skjuts med så man kunde ta sig en liten julöl.
Har inte känts så tråkigt att lämna en föreläsning någon gång innan i mitt liv tror jag. Och det kändes nästan taskigt att gå alldeles efter han började berätta. Som tur var släckte de ner lite och jag satt ganska långt bak för att inte synas så mycket när jag dunstade.

Hur som helst, ett riktigt bra initiativ av de som bjudit hit Martin och Christer. Hoppas ni kommer till baka då jag INTE bokat nått annat!
Nu skall jag bli medlem i Älvräddarna!

Väl mött!

// Peter




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar